En av mine favorittøvelser

09.11.2017 - 22:55 Ingen kommentarer

 

Hvordan har du det i dag, min venn?  Har du, som meg, sittet mye på rumpa i løpet av dagen og trenger å få igang blodpumpa? Da har jeg en super øvelse til deg som jeg ofte trener hjemme.

 

 Goblet squat er en knebøyvariant jeg er veldig glad i.  Én av grunnene er at det er en øvelse som er bra for langbente folk som meg. 

Når særlig lårbenet er langt, tvinges man fremover med overkroppen i en knebøy, og det blir vanskelig å holde en rett og nøytral rygg, og å komme dypt nok ned. Goblet squat løser dette.

 

Vekten som holdes tett foran kroppen tillater at du kan sette deg ned med nøytral rygg fordi den gjør at du ikke havner for langt frem. Holder du derimot vekten for langt ut fra kroppen kjenner du umiddelbart at det blir vanskelig å holde balansen og du tipper enten fremover eller du bruker unødig mye krefter i armene og ryggen for å holde imot. 

 Sånn sett er øvelsen smart å bruke både som oppvarming til vanlig knebøy eller til innlæring av en god og dyp knebøy fordi den setter krav til at du ikke "kollapser" i overkroppen verken på vei opp eller ned men lar kraften gå i rett bane opp via hofta.  

Den brede benplasseringen gjør også sitt til at du kommer dypt ned. På den måten får rumpa kjørt seg når knærne tvinges utover, og du bruker også lårmuskulaturen godt når du fra bunnposisjon må skyve deg opp i stående. I tillegg bruker du store deler av ryggen når du må holde brystet opp og ryggen nøytral gjennom hele bevegelsen.

Bare bra greier for hele kroppen, med andre ord! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  (Pga strikken er jeg ikke heelt nede i bunnposisjon her)

 

  • Stå med ca skulderbreddes avstand eller litt mer, tær og knær kan peke svakt utover

  • Hold en manual eller kettlebell (eller feks en fylt 1,5 liters flaske) tett inntil brystet og klem albuene inn mot denne

  • Sett deg rett ned i en knebøy så dypt du kan med brystet frem og nøytral rygg, press knærne aktivt ut, vekt på hæl

  •  Albuene havner på innsiden av knærne i bunnposisjon

  • Skyv deg rett opp i stående igjen med brystet opp, nøytral rygg og vekt på hæl. 

  • Ha fokus på å holde spennet i ryggen hele veien og ha heller et litt lavere tempo og fokus på kontroll enn å "bounce" kjapt opp og ned

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg gjør det enda vanskeligere for meg selv innimellom ved å bruke strikk rundt knærne så jeg virkelig må jobbe for å presse knærne ut. Dette tar ekstra godt på rumpa. Dette trenger du slett ikke gjøre, for øvelsen er tøff nok i seg selv! 

Jeg kommer etterhvert til å poste flere varianter som i tillegg trener spenst og styrke i overkropp.

 

Prøv feks 4 sett x 6 rep av denne med 1 min pause mellom settene og øk gradvis antall repetisjoner etterhvert som du kjenner du får bedre styrke og bevegelighet. Om du allerede er i god knebøy-form kan du kjøre tyngre vekter og/eller flere repetisjoner, eller bruke den som oppvarming .

 

Enjoy! <3

Get shit done!

06.11.2017 - 22:19 Ingen kommentarer

 


Folkens, jeg gjør det enkelt. Sånn det skal være, i mine øyne. Det skal være lett å trene og leve et aktivt liv.

De aller fleste kompliserer ting og tror de må gjøre en total livsomlegging for å komme i form. Men fakta er at det er bedre med Frøken Jevnt og Trutt, enn gode gamle Herr Skippertak. Hvor mange ganger har du ikke fått ånden over deg, trent som en gal i en uke eller to, vært så støl at du ikke kunne gå på flere dager eller enda verre; skadet deg og måttet ta en laaang pause? Vel. 

Det trenger ikke være mye eller komplisert, og slett ikke perfekt. Det må bare gjøres.

Det gjelder trening og stort sett alt annet her i livet. Det som er spesielt med de som lykkes med det de setter seg fore, er at de GJØR det. De lar seg ikke stoppe av den idiotiske tanken: "Er det bra nok? " 

Og de som er i god form, de trener konsekvent, - over tid. De har ikke en drøss geniale, tunge økter. De gjennomfører, og har gode og dårlige dager- og økter- som alle andre.

Det holder altså ikke å TENKE at du skal komme i form; du må opp av sofaen. Underveis mot en badass form synes jeg du skal ha det gøy og lage dine egne regler, leke med øvelser og kombinere de som du vil. Bare gjør det!

I denne videoen viser jeg deg noen enkle øvelser med strikk. Kjør de som sirkeltrening eller hver for seg X 4 sett.

Enjoy, and GET SHIT DONE! ❤️

(Denne videoen har ligget på maskinen min siden i sommer, så jeg kan godt trenge å følge mitt eget råd; GET SHIT DONE!)


Enkle øvelser med strikk for bein og rumpe

Hvordan bli ditt eget forbilde?

21.08.2017 - 00:56 2 kommentarer

Hm. Akkurat den biten er litt tricky. Fordi.

Det finnes ingen oppskrift! 

Og det er kanskje det mest fortvilende av alt; å få høre at det ikke finnes noen fasit. For det gjør ikke det; ikke på deg. Den sitter du på selv. 

(foto: Bryce Davidson)

Okay, tenker du; så hva må jeg gjøre for å komme i gang? Akkurat dét kan jeg si litt om: 

At du begynner å lytte til deg selv. At du begynner å anerkjenne deg selv som ekspert på DEG. At du begynner å gi mer f... i alle såkalte oppskrifter på hvordan være og gjøre og føle og trene og si og mene om ditt og datt. Blås i meg, og hun pene med den perfekte rumpa og alltid perfekt sminke på Insta (hun baler med sitt; garantert!), blås i treningseksperter som messer om vinkler på knær i knebøy, blås i alle rigide regler hvis de kun gjør deg redd og uselvstendig og handlingslammet. Rådene er stort sett velmente, og regler er der for en grunn. Men akkurat nå kan det vente. 

Alt du trenger for å komme i gang, det har du her og nå. Deg og viljen din. Gjør det enkelt, én ting av gangen, step by step. Så får regler og systematikk bare være, inntil du har kommet i gang og føler deg sterk og selvstendig nok. Da kan du hente inn kunnskap og inspirasjon; men kun dét, og på dine premisser. For det siste ordet når det kommer til ditt liv og din kropp, og de kule vibbene du skaper ved å dyrke DIN greie; de er dine til odel og eie.

Dernest skal du slutte å gruble så mye på om du er fin nok og pen nok og trent nok og elsket nok. For det der, det styrer du også selv. Du vet det jo. Om du vil bli godt trent, så begynner du å trene. Den biten er ganske enkel. Lurer du på om du er pen nok og om du er elsket, så skal du legge fra deg selfiestanga og se godt inn i øynene på de du er glad i, så får du svar. La mennesker som vil deg vel og tanker og opplevelser du selv velger å la bety noe, være ditt speil.

Noen ting kan vi ikke gjøre noe med. De må vi bare akseptere og så får resten av verden mene hva den vil om akkurat det. 
Andre ting kan vi gjøre noe med,- som trening og hvordan vi velger å ta inn verden, og det er her jeg kommer inn. 

Jeg skal sørge for at du får lyst til å trene, lyst til å yte litt ekstra, lyst til å ta vare på og digge deg selv sånn du er, lyst til å være et litt større og varmere og modigere menneske. For det er du verdt. Hører du? Det er du verdt. 
Og det beste av alt er at det er egentlig ganske enkelt. Men da må du bestemme deg for å gå DIN vei, og å gjøre en innsats for deg selv. Og jeg skal inspirere og heie på deg, - helt til du er den du visste at du alltid skulle være, eller en du ikke ante at du kunne være. Ditt eget forbilde. Hvor kult er ikke dét?

Ok, men da har vi en avtale, da. Sees her igjen snart for litt trenings?

 

 

hits