hits

En av mine favorittvelser

 

Hvordan har du det i dag, min venn?  Har du, som meg, sittet mye p rumpa i lpet av dagen og trenger f igang blodpumpa? Da har jeg en super velse til deg som jeg ofte trener hjemme.

 

 Goblet squat er en knebyvariant jeg er veldig glad i.  n av grunnene er at det er en velse som er bra for langbente folk som meg. 

Nr srlig lrbenet er langt, tvinges man fremover med overkroppen i en kneby, og det blir vanskelig holde en rett og nytral rygg, og komme dypt nok ned. Goblet squat lser dette.

 

Vekten som holdes tett foran kroppen tillater at du kan sette deg ned med nytral rygg fordi den gjr at du ikke havner for langt frem. Holder du derimot vekten for langt ut fra kroppen kjenner du umiddelbart at det blir vanskelig holde balansen og du tipper enten fremover eller du bruker undig mye krefter i armene og ryggen for holde imot. 

 Snn sett er velsen smart bruke bde som oppvarming til vanlig kneby eller til innlring av en god og dyp kneby fordi den setter krav til at du ikke "kollapser" i overkroppen verken p vei opp eller ned men lar kraften g i rett bane opp via hofta.  

Den brede benplasseringen gjr ogs sitt til at du kommer dypt ned. P den mten fr rumpa kjrt seg nr knrne tvinges utover, og du bruker ogs lrmuskulaturen godt nr du fra bunnposisjon m skyve deg opp i stende. I tillegg bruker du store deler av ryggen nr du m holde brystet opp og ryggen nytral gjennom hele bevegelsen.

Bare bra greier for hele kroppen, med andre ord! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  (Pga strikken er jeg ikke heelt nede i bunnposisjon her)

 

  • St med ca skulderbreddes avstand eller litt mer, tr og knr kan peke svakt utover

  • Hold en manual eller kettlebell (eller feks en fylt 1,5 liters flaske) tett inntil brystet og klem albuene inn mot denne

  • Sett deg rett ned i en kneby s dypt du kan med brystet frem og nytral rygg, press knrne aktivt ut, vekt p hl

  •  Albuene havner p innsiden av knrne i bunnposisjon

  • Skyv deg rett opp i stende igjen med brystet opp, nytral rygg og vekt p hl. 

  • Ha fokus p holde spennet i ryggen hele veien og ha heller et litt lavere tempo og fokus p kontroll enn "bounce" kjapt opp og ned

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg gjr det enda vanskeligere for meg selv innimellom ved bruke strikk rundt knrne s jeg virkelig m jobbe for presse knrne ut. Dette tar ekstra godt p rumpa. Dette trenger du slett ikke gjre, for velsen er tff nok i seg selv! 

Jeg kommer etterhvert til poste flere varianter som i tillegg trener spenst og styrke i overkropp.

 

Prv feks 4 sett x 6 rep av denne med 1 min pause mellom settene og k gradvis antall repetisjoner etterhvert som du kjenner du fr bedre styrke og bevegelighet. Om du allerede er i god kneby-form kan du kjre tyngre vekter og/eller flere repetisjoner, eller bruke den som oppvarming .

 

Enjoy! <3

4 kommentarer

Se der ja - det var det jeg visste! :) Tenkte da jeg satt og s Vikingane (som forvrig er en av de f seriene jeg ler hyt av) at hun der Silje M da tilbringe noe tid p trening! Kult! Gy det!

Kjerringa til Ingvar: Jepp! ??????

Gleder meg til teste ut, har alltid synes det har vrt trblete med kneby med mine 180 cm 😊 Takk for fin beskrivelse!

Karoline K: S bra! ??

Skriv en ny kommentar