Du var alltid bra nok!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Du var alltid bra nok; lenge før han fikk øye på deg i vrimmelen, satte deg i sentrum og fikk deg til å tro at det bare var hans solstråler som kunne varme deg.

Og du var bra nok da han gikk fra deg og etterlot deg i ditt eget mørke.

Du var alltid bra nok; før du fikk den jobben du ønsket deg og som du jobbet så hardt for.

Og du er bra nok når du nøler og grubler og det føles som du er den eneste som mangler drømmer her i verden.

Du var alltid bra nok; før du vant den beinharde konkurransen som satte alle de andre på sidelinja.

Og du er bra nok når du må følge med fra sidelinja, nedslått og sint på deg selv for alle feilene du begikk.

Du var alltid bra nok; før likes og følgere og komplimenter med masse hjerter og slengkyss på Instagram.

Og du er bra nok når du føler deg ensom og stygg etter å ha lest sårende ting om deg selv på nettet.

Du var alltid bra nok; før du begynte å se deg selv gjennom kameraet på telefonen og før du fant vinkelen du er aller penest i.

Og du er bra nok når du stirrer inn i baderomsspeilet på et sårbart, renskrubba ansikt uten sminke eller filtre.

Du var alltid bra nok; før du begynte å trene og spise rent og sunt, før du begynte å sammenligne deg med treningsprofiler på nettet som også viser seg fra sin beste vinkel.

Og du er bra nok når du sitter på sofaen med dårlig samvittighet for å ha tømt hele potetgullposen (OG spist opp kokesjokoladen som du ikke engang liker så godt!) og ingen klær som du synes passer lenger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du var alltid bra nok; før du ble herdet og veltilpasset og så altfor klar over dine egne feil og mangler som du jobber så hardt med og forsøker å skjule som best du kan.

Og du er bra nok når du er vanskelig og sint og umulig å snakke til fordi du er såret, lei deg og ikke forstår hvordan noe noensinne skal bli bra igjen.

Du var alltid bra nok; før den sårende, sleivete kommentaren falt,- den som endret alt og som gjorde deg til din egen fiende på ubestemt tid.

Og du er bra nok når du jager snev av kontroll mens sulten gnager i et kaos av følelser og en kropp som skriker etter ro, mat og hvile.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du var bra nok den gang, og du er bra nok nå.

Solen du tryglet andre om å få noen varmende stråler fra…den bor nemlig i DEG, og du kan når som helst skinne og gi deg selv lys, trygghet og varme.

Så gå ut i verden og skinn med full styrke, DIN styrke, sånn bare du kan. Ingen person, intet minne, ingen hendelse kan ta fra deg den evnen! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For du er alltid bra nok.

Alltid, hører du?

 

Kjærlig hilsen Silje

 

En av mine favorittøvelser

 

Hvordan har du det i dag, min venn?  Har du, som meg, sittet mye på rumpa i løpet av dagen og trenger å få igang blodpumpa? Da har jeg en super øvelse til deg som jeg ofte trener hjemme.

 

 Goblet squat er en knebøyvariant jeg er veldig glad i.  Én av grunnene er at det er en øvelse som er bra for langbente folk som meg. 

Når særlig lårbenet er langt, tvinges man fremover med overkroppen i en knebøy, og det blir vanskelig å holde en rett og nøytral rygg, og å komme dypt nok ned. Goblet squat løser dette.

 

Vekten som holdes tett foran kroppen tillater at du kan sette deg ned med nøytral rygg fordi den gjør at du ikke havner for langt frem. Holder du derimot vekten for langt ut fra kroppen kjenner du umiddelbart at det blir vanskelig å holde balansen og du tipper enten fremover eller du bruker unødig mye krefter i armene og ryggen for å holde imot. 

 Sånn sett er øvelsen smart å bruke både som oppvarming til vanlig knebøy eller til innlæring av en god og dyp knebøy fordi den setter krav til at du ikke “kollapser” i overkroppen verken på vei opp eller ned men lar kraften gå i rett bane opp via hofta.  

Den brede benplasseringen gjør også sitt til at du kommer dypt ned. På den måten får rumpa kjørt seg når knærne tvinges utover, og du bruker også lårmuskulaturen godt når du fra bunnposisjon må skyve deg opp i stående. I tillegg bruker du store deler av ryggen når du må holde brystet opp og ryggen nøytral gjennom hele bevegelsen.

Bare bra greier for hele kroppen, med andre ord! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  (Pga strikken er jeg ikke heelt nede i bunnposisjon her)

 

  • Stå med ca skulderbreddes avstand eller litt mer, tær og knær kan peke svakt utover

  • Hold en manual eller kettlebell (eller feks en fylt 1,5 liters flaske) tett inntil brystet og klem albuene inn mot denne

  • Sett deg rett ned i en knebøy så dypt du kan med brystet frem og nøytral rygg, press knærne aktivt ut, vekt på hæl

  •  Albuene havner på innsiden av knærne i bunnposisjon

  • Skyv deg rett opp i stående igjen med brystet opp, nøytral rygg og vekt på hæl. 

  • Ha fokus på å holde spennet i ryggen hele veien og ha heller et litt lavere tempo og fokus på kontroll enn å “bounce” kjapt opp og ned

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg gjør det enda vanskeligere for meg selv innimellom ved å bruke strikk rundt knærne så jeg virkelig må jobbe for å presse knærne ut. Dette tar ekstra godt på rumpa. Dette trenger du slett ikke gjøre, for øvelsen er tøff nok i seg selv! 

Jeg kommer etterhvert til å poste flere varianter som i tillegg trener spenst og styrke i overkropp.

 

Prøv feks 4 sett x 6 rep av denne med 1 min pause mellom settene og øk gradvis antall repetisjoner etterhvert som du kjenner du får bedre styrke og bevegelighet. Om du allerede er i god knebøy-form kan du kjøre tyngre vekter og/eller flere repetisjoner, eller bruke den som oppvarming .

 

Enjoy! <3

Get shit done!

 

Folkens, jeg gjør det enkelt. Sånn det skal være, i mine øyne. Det skal være lett å trene og leve et aktivt liv.

De aller fleste kompliserer ting og tror de må gjøre en total livsomlegging for å komme i form. Men fakta er at det er bedre med Frøken Jevnt og Trutt, enn gode gamle Herr Skippertak. Hvor mange ganger har du ikke fått ånden over deg, trent som en gal i en uke eller to, vært så støl at du ikke kunne gå på flere dager eller enda verre; skadet deg og måttet ta en laaang pause? Vel. 

Det trenger ikke være mye eller komplisert, og slett ikke perfekt. Det må bare gjøres.

Det gjelder trening og stort sett alt annet her i livet. Det som er spesielt med de som lykkes med det de setter seg fore, er at de GJØR det. De lar seg ikke stoppe av den idiotiske tanken: “Er det bra nok? ” 

Og de som er i god form, de trener konsekvent, – over tid. De har ikke en drøss geniale, tunge økter. De gjennomfører, og har gode og dårlige dager- og økter- som alle andre.

Det holder altså ikke å TENKE at du skal komme i form; du må opp av sofaen. Underveis mot en badass form synes jeg du skal ha det gøy og lage dine egne regler, leke med øvelser og kombinere de som du vil. Bare gjør det!

I denne videoen viser jeg deg noen enkle øvelser med strikk. Kjør de som sirkeltrening eller hver for seg X 4 sett.

Enjoy, and GET SHIT DONE! ❤️

(Denne videoen har ligget på maskinen min siden i sommer, så jeg kan godt trenge å følge mitt eget råd; GET SHIT DONE!)

video:Enkle strikkøvelser for en badass in progress

Enkle øvelser med strikk for bein og rumpe

Hvordan bli ditt eget forbilde?

Hm. Akkurat den biten er litt tricky. Fordi.

Det finnes ingen oppskrift! 

Og det er kanskje det mest fortvilende av alt; å få høre at det ikke finnes noen fasit. For det gjør ikke det; ikke på deg. Den sitter du på selv. 

(foto: Bryce Davidson)

Okay, tenker du; så hva må jeg gjøre for å komme i gang? Akkurat dét kan jeg si litt om: 

At du begynner å lytte til deg selv. At du begynner å anerkjenne deg selv som ekspert på DEG. At du begynner å gi mer f… i alle såkalte oppskrifter på hvordan være og gjøre og føle og trene og si og mene om ditt og datt. Blås i meg, og hun pene med den perfekte rumpa og alltid perfekt sminke på Insta (hun baler med sitt; garantert!), blås i treningseksperter som messer om vinkler på knær i knebøy, blås i alle rigide regler hvis de kun gjør deg redd og uselvstendig og handlingslammet. Rådene er stort sett velmente, og regler er der for en grunn. Men akkurat nå kan det vente. 

Alt du trenger for å komme i gang, det har du her og nå. Deg og viljen din. Gjør det enkelt, én ting av gangen, step by step. Så får regler og systematikk bare være, inntil du har kommet i gang og føler deg sterk og selvstendig nok. Da kan du hente inn kunnskap og inspirasjon; men kun dét, og på dine premisser. For det siste ordet når det kommer til ditt liv og din kropp, og de kule vibbene du skaper ved å dyrke DIN greie; de er dine til odel og eie.

Dernest skal du slutte å gruble så mye på om du er fin nok og pen nok og trent nok og elsket nok. For det der, det styrer du også selv. Du vet det jo. Om du vil bli godt trent, så begynner du å trene. Den biten er ganske enkel. Lurer du på om du er pen nok og om du er elsket, så skal du legge fra deg selfiestanga og se godt inn i øynene på de du er glad i, så får du svar. La mennesker som vil deg vel og tanker og opplevelser du selv velger å la bety noe, være ditt speil.

Noen ting kan vi ikke gjøre noe med. De må vi bare akseptere og så får resten av verden mene hva den vil om akkurat det. 
Andre ting kan vi gjøre noe med,- som trening og hvordan vi velger å ta inn verden, og det er her jeg kommer inn. 

Jeg skal sørge for at du får lyst til å trene, lyst til å yte litt ekstra, lyst til å ta vare på og digge deg selv sånn du er, lyst til å være et litt større og varmere og modigere menneske. For det er du verdt. Hører du? Det er du verdt. 
Og det beste av alt er at det er egentlig ganske enkelt. Men da må du bestemme deg for å gå DIN vei, og å gjøre en innsats for deg selv. Og jeg skal inspirere og heie på deg, – helt til du er den du visste at du alltid skulle være, eller en du ikke ante at du kunne være. Ditt eget forbilde. Hvor kult er ikke dét?

Ok, men da har vi en avtale, da. Sees her igjen snart for litt trenings?